ZŠ s MŠ pri zdravotníckom zariadení v Žiline má dlhoročnú tradíciu. Tento rok si pripomíname 95 rokov od jej založenia.
Od 1. septembra 2006 sa stala súčasťou Spojenej školy J. M. Hurbana 36 v Žiline. Edukačný proces prebieha na detskom oddelení nefrológie a ortopédie. Učebňa Osmijanko sa nachádza na internom oddelení na prízemí. Je vybavená vhodnými technickými a učebnými pomôckami ako napr. interaktívna tabuľa, notebooky, pripojenie na internet.
Hospitalizované deti vo veku 2,5 až do 19 roku sú zaradené do edukačného procesu v MŠ, ZŠ a ŠKD. Snahou celého pedagogicko-zdravotníckeho kolektívu je vytvoriť pre chorých a oslabených žiakov čo najlepšie podmienky nielen na uzdravovanie ale aj na kvalitnú výchovno-vzdelávaciu činnosť. V škole pracujú dve učiteľky, učiteľka pre ZŠ a učiteľka pre MŠ s časťou úväzku pre ŠKD. Ročne školu navštívi v priemere 600 žiakov staršieho a 300 detí mladšieho školského veku. Školu navštevujú žiaci nielen zo žilinského regiónu ale na ortopedickom oddelení sú hospitalizované deti z celého Slovenska. Svojou pestrou činnosťou , ktorá má pozitívny ohlas zo strany zdravotníckeho personálu, detí a ich rodičov, ale i širokej verejnosti, prispievajú k vytvoreniu pozitívnej klímy k uzdraveniu detských pacientov.
Vzdelávací program pre žiakov chorých a zdravotne oslabených je súčasťou štátneho vzdelávacieho programu, to znamená, že plnia rovnaké ciele vzdelávania ako žiaci základných škôl, ale má svoje osobitné špecifiká. Je to zapríčinené rôznymi vonkajšími i vnútornými faktormi, ktoré ovplyvňujú psychiku detí, a tým ovplyvňujú ich učebnú výkonnosť. Ide o:
- prekonávanie strachu a stresu zo svojho ochorenia a ťažkostí,
- adaptácia na nové prostredie,
- prekonávanie zvýšenej únavy a účinkov liekov,
- prijatie denného a liečebného režimu,
- vytrhnutie z rodinného a kmeňového školského prostredia,
- obmedzenie svojich pohybových aktivít, čo je problémom, hlavne u hyperaktívnych detí.
A tu zohráva veľkú úlohu práve ZŠ spolu s MŠ a ŠKD somatopedického typu, pretože len takéto škola môže zabezpečiť nasledovné špecifiká:
- žiaci musia cítiť osobitný a jedinečný prístup vyučujúcich k žiakom,
- edukačný proces má u žiakov individuálny a skupinový charakter,
- využívané metódy a formy práce sú prispôsobené zdravotnému stavu žiakov,
- žiak zdravotne oslabený je vzdelávaný individuálne na lôžku,
- rozsah učiva sa prispôsobuje aktuálnemu zdravotnému stavu a momentálnym schopnostiam a možnostiam žiaka,
- žiaci sa môžu vzdelávať podľa troch variantov rámcových učebných plánov A,B,C, čomu zodpovedá príslušný počet hodín denne,
- najčastejšie sa vyučujú podľa variantu B, na základe odporúčania ošetrujúceho lekára, čiže dve vyučovacie hodiny,
- ak si to zdravotný stav žiaka vyžaduje, vzdeláva sa podľa variantu A alebo C, čiže jednu alebo tri vyučovacie hodiny denne,
- v škole sa kladie dôraz na variabilnejšiu organizáciu vyučovania,
- každé dieťa na ceste uzdravovania má možnosť sa zapojiť do tvorivej, inovatívnej a alternatívnej výchovno-vzdelávacej činnosti,
- v edukačnom procese sa vo väčšej miere využívajú hravé metódy a formy práce,
- prostredníctvom rozvíjania racionálno-komunikačných funkcií, sa vytvárajú vzťahy a komunikácia medzi chorými deťmi, a tým sa dieťa odpúta od svojho ochorenia a jeho následkov.
A práve pre tieto osobité špecifiká, ktoré sú typické pre ZŠ s MŠ pri zdravotníckom zariadení, škola pomáha chorým a oslabeným deťom sa rýchlejšie vrátiť do svojho bežného života.